Amprenta ta digitala

Amprenta ta digitală este mai mare decât îți dai seama

Cam totul despre tine este online, indiferent dacă îl pui acolo sau nu.

Acum câțiva ani, Adrian Marin a început să se simtă inconfortabil cu cât de mult din viața lui părea să fie online. Programatorul era preocupat de asta de o lungă perioadă de timp, în special de ceea ce companiile păreau să știe despre el.

Cantitatea de informații personale a fost uluitoare pentru barbatul de 44 de ani, care sa mutat recent in Bucuresti din micul oras de provincie. Brokerii de date colectau datele lui personale. Rețelele de socializare vizau reclame către el. Apoi, într-o zi, după ce a făcut cumpărături la un magazin local de îmbunătățiri pentru locuințe, a primit un e-mail de la companie în care a întrebat cum a fost vizita lui. Deși nu poate fi absolut sigur, este destul de sigur că compania a folosit urmărirea locației pe telefonul său de la serviciu pentru a-l găsi.

I s-a părut deranjant totul

Așa că Adrian a decis să renunțe la majoritatea rețelelor sociale, păstrându-și doar contul LinkedIn. A renunțat să mai folosească Google în favoarea DuckDuckGo , un motor de căutare care promite să protejeze confidențialitatea utilizatorilor . El a șters de pe smartphone-ul său „aplicatiile” predispuse urmăririi și a încercat să răspundă cât mai mult posibil din informațiile sale personale de la brokerii de date, plătind pentru un abonament la un serviciu care îi ajută pe oameni să elimine informații din bazele de date.

„Am vrut să scot cât mai mult din mine de pe internet”, a spus Adrian.

Adrian, un individ fermecător care își împărtășește opiniile liber, nu este anti-tehnologie. El este pur și simplu unul dintr-un număr tot mai mare de romani preocupați de pierderea controlului asupra informațiilor personale, care variază de la numărul tău de telefon, contul bancar și până la istoricul căutărilor. Astăzi, eul tău digital include conturile de rețele sociale, identificatorii biometrici, numele de utilizator și parolele. Posibil cel mai înfiorător: smartphone-ul tău înregistrează datele despre locație din viața ta de zi cu zi pe măsură ce îl folosești.

Colectarea datelor nu se oprește aici. Recenzia dvs. Google sau Facebook despre o pizzerie sau un comentariu pe care l-ați postat pe site-ul web al ziarului local devin parte din profilul dvs. digital. Ele sunt folosite de agenții de marketing care încearcă să te determine să cumperi ceva, să susțină o politică sau să votezi pentru un candidat. Există o mulțime de date despre tine pe internet. Majoritatea acestor informații sunt în mare parte gratuite pentru preluare.

După cum v-ați aștepta, companiile care doresc să profite de pe urma datelor tale nu lipsesc. La ultima numărătoare, în SUA operau aproximativ 540 de brokeri de date care au acces la datele tuturor cetatenilor din SUA si din țarile partenere, cum este și România, conform Privacy Rights Clearinghouse, care și-a bazat estimarea pe numerele din registrele brokerilor de date menținute de California și Vermont.

Cantitatea în creștere vertiginoasă de date online despre consumatori a oferit, de asemenea, infractorilor cibernetici noi oportunități de a-ți exploata detaliile personale pentru furtul de identitate, escrocherii online sau alte tipuri de fraudă. Odată ce infractorii cibernetici vă obțin datele, le folosesc pentru a încerca să vă acceseze conturile sau să le vândă altor infractori cibernetici.

Pandemia a crescut doar cantitatea de date cu caracter personal online, deoarece mai mulți oameni au apelat la internet pentru muncă, școală și conexiuni sociale. Potrivit lui Adrian, numărul de informații online de identificare personală per persoană a crescut cu 150% în ultimii doi ani, stimulat atât de creșterea activității brokerilor de date, cât și de timpul petrecut pe ecranul consumatorilor legat de COVID.  Acest lucru poate face imposibil să vă distingeți identitatea digitală de sinele din lumea reală.

„Toată identitatea este identitate digitală, în acest moment”, spune Eva Velasquez, președinte și CEO al Identity Theft Resource Center, un grup nonprofit care ajută victimele furtului de identitate.

De ce contează confidențialitatea ?

Crearea de baze de date masive cu profiluri de consumatori a devenit mai ușoară în ultimii ani datorită progreselor în tehnologia inteligenței artificiale, care permit o mai bună corecție încrucișată și corectare a datelor, spune John Gilmore, șeful de cercetare de la Bee. Bazele de date sunt mai mari și mai precise ca niciodată.

Deși mulți oameni se îngrijorează că brokerii de date își extrag conturile de rețele sociale pentru informații personale pentru a alimenta acele baze de date, Gilmore spune că marea majoritate a informațiilor provin din listele de înregistrare ale alegătorilor, din evidențele proprietății și ale instanțelor și din alte surse publice convenționale.

Totuși, fermierii de date mai mici, îndoielnic de legitimi, probabil că rup rețelele de socializare și/sau cumpără date de consumatori furate de pe dark web, spune Gilmore. Mai rău, infractorii cibernetici și grupurile extremiști au folosit aceste metode. În urmă cu câțiva ani, membri ai dreptei alternative – o colecție liberă de neo-naziști și supremațiști albi – au încercat să creeze profiluri de date ale presupușilor activiști de extremă stângă cu intenția de a folosi datele pentru a-i reduce și hărțui.

Cât de utilă a fost această pagină ?

Faceți click pe stele pentru evaluare!

Rata medie 0 / 5. Voturi: 0

Niciun vot până acum, evaluează pagina !