Confiscarea autoturismelor fara RCA in Romania 3

Confiscarea autoturismelor fără RCA în România: O soluție pentru criza parcarilor și siguranța rutieră

În contextul unei realități urbane din ce în ce mai aglomerate, o nouă inițiativă legislativă propusă de parlamentarii USR caută să adreseze două probleme presante: lipsa locurilor de parcare și riscurile legate de siguranța rutieră. Potrivit acestei propuneri, vehiculele fără asigurare RCA (răspundere civilă auto) și cu inspecția tehnică periodică (ITP) expirată de șase luni ar trebui considerate abandonate și, prin urmare, confiscate de autoritățile locale. Această măsură are potențialul de a transforma radical peisajul urban și de a influența pozitiv mediul înconjurător.

Legea nr. 421 din 27 iunie 2002 definește ca vehicul abandonat orice mijloc de transport, indiferent de categoria sa, care stă pe domeniul public sau privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale pentru cel puțin șase luni și care nu îndeplinește condițiile legale de circulație pe drumurile publice. Propunerea parlamentarilor USR vizează să extindă această definiție pentru a include vehiculele care nu au asigurare RCA și ale căror ITP sunt expirate de șase luni.

Statisticile recente arată o imagine îngrijorătoare a parcului auto național. La sfârșitul anului 2021, în România erau înregistrate 9.661.483 de vehicule, dintre care 7.611.039 erau autoturisme. Cu toate acestea, numai 6.710.462 de contracte de RCA erau în vigoare la acel moment, majoritatea încheiate cu persoane fizice. Aceasta înseamnă că aproape un milion de autoturisme circulă pe drumurile țării fără asigurarea obligatorie.

Rata de motorizare în România este de 396 de autoturisme la 1.000 de locuitori, cu Bucureștiul având cea mai mare densitate – 673 de vehicule la 1.000 de locuitori. Acest lucru contribuie semnificativ la criza locurilor de parcare și la aglomerarea traficului urban. În plus, din cele 75.600 de vehicule controlate în trafic în 2021, 36,42% erau neconforme din punct de vedere al securității rutiere, iar 14,09% reprezentau un pericol iminent de accident.

Inițiativa legislativă propusă de parlamentarii USR ar putea aduce soluții concrete la aceste probleme. Prin confiscarea vehiculelor abandonate, nu doar că se vor elibera locurile de parcare, dar se va și îmbunătăți siguranța rutieră. În plus, eliminarea acestor vehicule de pe străzi ar putea avea un efect pozitiv asupra mediului înconjurător prin reducerea emisiilor de gaze nocive.

Legea actuală prevede proceduri specifice pentru gestionarea vehiculelor abandonate. Agenții constatatori afișează o somație pe caroseria autovehiculului, cerând ridicarea acestuia în termen de 10 zile. Dacă vehiculul nu este ridicat în acest termen, este transportat și depozitat de autoritatea locală. Cheltuielile pentru aceste operațiuni sunt suportate de proprietar sau, în lipsa acestuia, din sumele obținute din valorificarea vehiculului și bunurilor din interior. Pentru restituirea autoturismului, proprietarul trebuie să achite toate taxele, impozitele, amenzile, și alte cheltuieli, și să prezinte dovada unei ITP valabile.

Această propunere legislativă ar putea fi un pas major în abordarea problemelor urbane actuale și în promovarea unei culturi a responsabilității și siguranței în rândul șoferilor. Prin aplicarea riguroasă a acestei legi, se așteaptă nu doar o îmbunătățire a condițiilor de trafic și parcare, dar și un impact pozitiv asupra mediului înconjurător.

Te invităm să împărtășești acest articol și să ne oferi opinia ta referitoare la această inițiativă legislativă. Cum crezi că va influența această propunere viața ta de zi cu zi?

#ConfiscareVehicule #RCA #SiguranțăRutieră #MediuÎnconjurător #TraficUrban #LegislațieRomână

A fost utilă pagina ?

Click pentru a vota

Media / 5. Voturi: